Home » معرفی معادن » معدن زغال چاه بادام

نوشته شده در26 بهمن 1401

معدن زغال چاه بادام
زمان مطالعه:4دقیقه

این مقاله در زبان های دیگر نیز موجود است:

معدن زغال سنگ چاه بادام سرمک

معدن زغال سنگ چاه بادام در استان یزد و در پهنه ایران مرکزی قرار گرفته و متعلق به شرکت معادن سرمک است. این معدن در استان یزد و در حدود 233 کیلومتری شرق شهر یزد، در شهرستان بهاباد واقع گردیده است.

تشکیل زغال سنگ در چاه بادام

تشکیل زغال‌سنگ در چاه بادام در لایه‌های شیل ژوراسیک رخ داده و شیل و ماسه سنگ میزبان زغال سنگ هستند. لایه‌های زغال‌سنگ در سه زون A، B و C تمرکز دارند . زغال‌سنگ در تمام بخش‌های معدن از روند لایه‌بندی شیل تبعیت می‌کند، بنابراین روند لایه‌های زغال مشابه لایه بندی است.

معدن زغال چاه بادام شرکت سرمک

 

ضخامت لایه‌های زغال‌سنگ از 20 سانتی‌متر تا 3 متر متغیر است. در بخش‌هایی از معدن وجود چین خوردگی باعث افزایش ضخامت لایه‌های زغال‌سنگ در محل لولای چین شده است که این افزایش ضخامت گسترش چندانی ندارد.

 

معدن زغال چاه بادام شرکت معادن سرمک

معدن زغال چاه بادام شرکت معدن سرمکَ

 

طول لایه‌های زغال‌سنگ بسته به ساختارهای زمین‌شناسی منطقه دارد به طوری‌که در مناطقی که عملکرد تکتونیک و گسل‌خوردگی کمتر بوده، طول لایه‌های زغال سنگ بیشتر است. اما در مجموع اغلب لایه‌های زغال‌سنگ طول متوسط در حدود 100 متر را دارا هستند. ذکر این نکته قابل اهمیت است که در طول یک لایه زغال‌سنگ، در بخش‌هایی لایه‌های زغال نازک شده و استخراج آن غیر اقتصادی می‌گردد.

 

معدن زغال شرکت معادن سرمک

 

شیب لایه‌های زغال‌سنگ در معدن چاه بادام، غالباً کم شیب و در حدود 25-15 درجه است. در تعداد کمی از لایه‌های زغال‌سنگ که در نزدیک محور چین‌خوردگی واقع می‌گردند، شیب لایه زغال سنگ به 80-70 درجه می‌رسد و لایه‌های زغالی که در مرکز لولای چین خوردگی واقع شده، شیب عمود دارند.

نوع زغال سنگ معدن بهاباد از نوع حرارتی و با (دانسیته) وزن مخصوص gr/cm3 1/4 می باشد.

معدن زغال چاه بادام شرکت معادن سرمک

 

عملیات اکتشاف انجام شده

عملیات اکتشافی در معدن چاه بادام شامل حفر ترانشه‌های اکتشافی، گمانه‌های پودری و گمانه‌های مغزه‌گیری است.

معدن زغال چاه بادام شرکت معادن سرمک

 

 

در راستای عملیات اکتشافی در اغلب بخش‌های معدن و عمود بر لایه‌های زغال‌سنگ، ترانشه‌های اکتشافی متعددی حفر گردید. محل ترانشه‌ها بر روی نقشه زمین‌شناسی معدن نشان داده شده است. طول ترانشه‌ها بسته به تعدد و گسترش لایه‌های زغال‌سنگ از 10 متر تا حدود 50 متر متغیر بوده و عرض غالب ترانشه‌ها بین 2-1 متر متغیر است. عمق ترانشه‌ها نیز بین 5-1 متر متغیر است.

معدن زغال چاه بادام شرکت معادن سرمک

 

 

معدن زغال چاه بادام شرکت معادن سرمک

 

استخراج در معدن زغال چاه بادام

در این معدن پس از مراحل اکتشافی و شناسایی شکل و ذخیره لایه‌های زغال سنگ و با توجه به شیب کم لایه‌های زغال سنگ، استخراج به شکل روباز و توسط ماشین آلات معدنی انجام می‌گیرد و پس از باطله برداری، لایه‌های زغال سنگ استخراج می گردد.

 

معدن زغال چاه بادام شرکت معادن سرمک

 

 

معدن زغال چاه بادام شرکت معادن سرمک

 

 

 

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.