Home » بخش بازرگانی سرمک » پودر مواد معدنی » پودر کربنات کلسیم

نوشته شده در27 فروردین 1401

پودر کربنات کلسیم
زمان مطالعه:4دقیقه

این مقاله در زبان های دیگر نیز موجود است:

کربنات کلسیم ماده‌ای با فرمول شیماییCaCo3 است .کربنات کلسیم یک ماده معدنی استثنایی است بیش از ۴٪ از پوستهٔ زمین را شامل و در سرتاسر دنیا پیدا می‌شود. کربنات کلسیم یکی از پرکاربردترین مواد شناخته شده برای بشر است. این ماده می‌تواند به صورت مصنوعی تولید شود و البته در پوسته تخم مرغ و غشای جانورانی مانند حلزون و خرچنگ نیز موجود است. جنس مروارید نیز از  کربنات کلسیم است

کربنات کلسیم، برای استفاده در صنعت، از معدن استخراج می‌شود. کربنات کلسیم خالص می‌تواند از سنگ مرمر تولید شود یا اینکه می‌تواند بوسیلهٔ عبور دادن دی اکسید کربن از درون محلول کلسیم هیدروکسید بوجود آید.

کاربردهای کربنات کلسیم:

کربنات کلسیم در اثر حرارت با از دست دادن CO2 به آهک تبدیل می‌شود که از آن در کارهای ساختمانی، در صنعت استخراج آهن و تولید فولاد به‌عنوان کمک ذوب و برای تهیه کاربید کلسیم استفاده می‌شود. از آهک در کشاورزی برای اصلاح خاک و تنظیم PH آن نیز استفاده می‌شود.

از کربنات کلسیم در صنایع کاشی و سرامیک مخصوصاً صنعت لعاب سازی استفاده می‌شود. به دلیل تشکیل یوتکتیک، نقطه ذوب مجموعه را پایین آورده و به هنگام استفاده در لعاب، ضریب انبساط حرارتی لعاب را پایین می‌آورد.

کلسیم کربنات یکی از پرکاربردترین مواد معدنی است که در صنایع کاغذ، پلاستیک‌ها، رنگ‌ها و پوشش‌ها هم به عنوان پرکننده و هم پوشش رنگی (به علت رنگ سفید مخصوصش) کاربرد دارد.

در صنعت کاغذ سازی به خاطر روشنایی بالا و پراکندگی نورش در تمام دنیا با ارزش است و از آن به عنوان یک پرکننده ارزان استفاده می‌شود تا سطح کدر کاغذ را روشن کند.

کاربرد کربنات کلسیم در ساخت و ساز:

کربنات کلسیم در ساخت و ساز هم برای ساختن مواد و هم به عنوان اجزاء و ذرات سیمان مهم و ضروری می‌باشد. هم چنین در ساخت ملات برای چینش آجرها روی هم، بلوک‌های بتنی، سنگ‌ها، پوشش سقف، ترکیب رزین و کاشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کربنات کلسیم، کربن دی اکسید و آهک را تجزیه می‌کند تا یک ماده اساسی در ساخت استیل، شیشه و کاغذ را بوجود آورد

صنایع شوینده ها، کربنات کلسیم در صنایع مستربچ، کربنات کلسیم در صنایع لعاب، کربنات کلسیم در صنایع کنیتکس، کربنات کلسیم در صنایع پروفیل و کربنات کلسیم در صنایع لعاب سازی و کاشی سرامیک مصرف دارد.

کاربرد کربنات کلسیم در صنعت پلاستیک و لاستیک:
کربنات کلسیم به علت خاصیت پایین بودن میزان جذب روغن، پخش سریع، ارزان بودن، درخشندگی خوب، سختی کم، در صنایع پلاستیک ولاستیک مورد مصرف فراوان دارد.

کاربرد کربنات کلسیم در صنعت رنگ:
کربنات کلسیم به علت قیمت مناسب، خصوصیات نوری و مکانیکی در صنعت رنگ از مصرف بالائی برخوردار است . کربنات کلسیم هر چه نرمتر باشد پوشش بهتربه رنگ می دهد.

کاربرد کربنات کلسیم در داروسازی:

کربنات کلسیم در آب معمولی تقریبا نامحلول و در آبی که مقداری دی اکسید کربن داشته و یا نمک های آمونیومی آن زیاد باشد به آرامی حل می شود. در الکل تقریبا نامحلول بوده و در اسید استیک و اسید کلریدریک و اسید نیتریک می جوشد.

کاربرد کربنات کلسیم بعنوان پرکننده:

 کربنات کلسیم به عنوان پرکننده در صنایع مورد مصرف می شود .پرکننده ها به مایعات و جامدات اضافه می شوند تا یک یا چند تغییر بصورت افزایش مقاومت مکانیکی و خاصیت شکل پذریری ، کاهش و یا افزایش وزن مخصوص ، افزایش مقاومت حرارتی ، تغییر در غلظت و کاهش قیمت تمام شده می گردد
کربنات کلسیم در صنایع رنگ و تولید چشب جوب، کربنات کلسیم در صنایع پلاستیک، کربنات کلسیم در صنایع لاستیک، کربنات کلسیم در صنایع کفپوش، کربنات کلسیم در صنایع ورق پی وی سی، کربنات کلسیم در صنایع چسب ورزین ،سیم و کابل، کربنات کلسیم در صنایع لوله پلیکا، کربنات کلسیم در صنایع چرم مصنوعی، مرکب، کاغذ، داروئی،بیشترین کاربرد کربنات کلسیم در صنایع کاغذ، کربنات کلسیم در صنایع پلاستیک و کربنات کلسیم در صنایع رنگسازی است. کاغذ از شبکه سلولزی تشکیل شده که فیبرهای آن با ذرات کانی دانه‌ریز پر می‌شود، موادی پوششی برای افزایش کیفیت چاپ برروی کاغذ در کاغذسازی استفاده می‌شوند که کربنات کلسیم می‌تواند50-5% آن را تشکیل دهند.

کربنات کلسیم می‌تواند به عنوان رنگدانه و کاهنده نیاز به پلیمر عمل کند، 35% از ترکیب را به خود اختصاص می‌دهد..

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.