Home » محصولات تولیدی سرمک » قیر معدنی » گیلسونایت (قیر طبیعی)

نوشته شده در27 فروردین 1401

گیلسونایت (قیر طبیعی)
زمان مطالعه:6دقیقه

این مقاله در زبان های دیگر نیز موجود است:

گیلسونیت (  قیر طبیعی ، آسفالت طبیعی)
NATURAL ASPHALT – NATURAL BITUMEN  – GILSONITE

نامها و تلفظ های دیگر در زبان فارسی و عربی
گیلسونایت ( جیلسونیت، ژیلسونیت ،جیلسونایت، ژیلسونایت, قیر طبیعی ، قیر معدنی ،بیتومین ،اسفالتوم ، آسفالت طبیعی)

گیلسونیت ماده جامد، شکننده، براق و همراه با درخشندگی زیاد است. از لحاظ ظاهر فیزیکی و شیمیایی شبیه زغال (سوخت های فسیلی) و قیر (محصولات نفتی) است. اختلاف عمده آن با زغال، خاصیت نرم بودن آن و ذوب شدن آن قبل از سوختن می‌باشد. همچنین اختلاف اصلی آن با قیر، سخت بودن آن و خواص مولکول‌های قطبی‌اش است که به آن خاصیت متفرق‌کنندگی می‌دهد. اختلاف اساسی گیلسونیت با کانی‌های طبیعی و مصنوعی هیدروکربن‌دار باعث گردیده که در اغلب صنایع کاربردی به عنوان ماده معدنی بی نظیر از لحاظ خواص فیزیکی و شیمیایی مصرف گردد. گیلسونیت به سه درجه معمولی، سوا شده و غربال شده تقسیم می‌شود که این تقسیم بندی بر اساس نقطه ذوب، میزان انکسار آنها و میزان ذرات ریز می باشد.

به لحاظ جغرافیایی اولین بار در منطقه یوتای امریکا و همچنین در غرب ایران در استان کرمانشاه و ایلام  این ماده با ارزش و کاربردی کشف گردیده است و دوام آن بیشتر از قیرهای نفتی است. چنین قیری ممکن است به‌ صورت خالص در طبیعت وجود داشته باشد (قیر دریاچه‌ای) مانند دریاچه قیر بهبهان ایران و دریاچه قیر تیرینیداد آمریکا  یا از معادن استخراج شود (قیر معدنی).

با توجه به تجربیات بلند مدت این شرکت در زمینه  اکتشافات و استخراج مواد معدنی و نیز تولید و فراوری قیر طبیعی میبایست خاطر نشان شود که این شرکت  اولین تولید کننده قیر طبیعی به صورت کلوخه از معدن گراوه در منطقه قصر شیرین کرمانشاه میباشد (1332) و  قیر پودر شده در سایز (40 -) مش برای تولید محصولات قیری از جمله انامل، پرایمر و ماستیک در واحد تولیدی واقع در بیستون کرمانشاه (1340) تولید گردید و با کوشش مهندسین بخش تحقیق و توسعه این شرکت موفق به طراحی و ساخت و نصب و راه اندازی 2 خط ریموند گردید که نتیجه این تلاش و  فعالیت تولید پودر میکرونیزه در سایز (200- )مش درسال (1370)  و سیستم کاهش رطوبت و خاکستر در پودر تولید شده میباشد و با توجه به بکارگیری آخرین تکنولوژی کیسه گیری و بسته بندی و کنترل کیفیت تولید در این زمینه طی 7 سال پیاپی موفق به کسب عنوان  تولید کننده و فراوری کننده و صادرکننده نمونه استانی گردید همچنین با بهره مندی از سیستم مکانیزه وسیع در خصوص اکتشافات زیر زمینی نیز بعنوان  بهره بردار نمونه و صادر کننده اصلی در طی 15 سال اخیر در کشور گردید. در حال حاظر ظرفیت تولید این ماده معدنی  به حدود 8000 تن به صورت فله  و 6000 پودر میکرونیزه در سال میباشد که بخش عمده این تولیدات مورد مصرف کارخانجات قیر و ایزوگام میباشد.

برای خرید با کیفیت ترین و خالص ترین کلوخه و یا  پودرقیرمعدنی  با ما تماس بگیرید. قیمت فروش بستگی  به میزان خلوص(گرید) ،دانه بندی یا مش بندی و نوع بسته بندی (فله ، کیسه ، جامبوبگ)دارد

ما آمادگی عرضه این محصول به کارخانجات و مصرف کنندگان داخلی از جمله صنعت نفت ، و همچنین همکاری نزدیک با تجار و صادرکنندگان گرامی برای صادرات به کشور های هدف را داریم

سفارش :

1- به صورت کلوخه

2- به صورت پودر سایز 40- مش

3- به صورت پودر سایز 200- مش

4- دانه بندی بنا به درخواست مشتری قابل انجام می باشد.

بسته بندی :

1- بسته بندی های استاندارد این شرکت برای پودر جامبوبگ های یک تنی می باشد.

2- درصورت درخواست بسته بندی به صورت کیسه های 25 کیلوگرمی لمینیت صورت می گردد.

3- بسته بندی ها مطابق با درخواست مشتری (تسمه کشی و پلتایز، استرج شرینک) قابل عرضه می باشد.

کیفیت :

1- مطابق آنالیز پیوست می باشد.

2- آنالیزها مطابق استاندارد (ASTM D482; ASTM D2042; ASTM D3142; ASTM D3174) می باشد.

3- نمونه برداری و آنالیز توسط شرکت بازرسی (SGS)، درب کارخانه یا بندرعباس انجام خواهد شد.

تحویل :

1- بصورت کلوخه روزانه 200 تن تحویل درب معدن یا بندرعباس

2- بصورت پودر روزانه 100 تن تحویل درب کارخانه یا بندرعباس

شما می توانید موقعیت معدن و کارخانه ما را در Google earth مشاهده نمایید.

موقعیت کارخانه

38  (IRAN)

34°    22́     18.96 ً N

47°    25́     30.58ً E

موقعیت معدن

38  (IRAN)

34°   27́     46.36 ً N

45°   40́     58.76ً E

 

مزایای استفاده از گیلسونایت در تولید ایزوگام و آسفالت:

از آنجایکه گیلسونایت به شدت آب گریز و مقاوم در برابر اسید و باز می باشد، عموما در تهیه آسفالت و ایزوگام به کار می رود.  از ویژگیهای بارز مواد گیلسونایت، حلالیت آنها در حلال غیر قطبی نظیر دی سولفید کربن و تولوئن و نیز قیر مذاب می باشد از این ویژگی گیلسونایت  در صنایع تولید ایزوگام و عایق های رطوبتی استفاده می شود.

گیلسونایت  به دلیل داشتن مواد هیدروکربنی پلیمری ، یک اصلاح کننده مناسب برای قیرهای پالایشگاهی مخصوص آسفالت و ایزوگام محسوب میشود. همچنین گیلسونایت باعث کاهش درجه نفوذ، افزایش ویسکوزیته، افزایش نقطه نرمی  و افزایش  مقاوت گرمایی قیرهای پالایشگاهی می شود.

گیلسونایت به عنوان یک عامل برای افزایش کارایی و بازدهی، در مخلوط آسفالت به کار می رود. آسفالت آمیخته شده با گیلسونایت عیار بالا، بدون نیاز به دیگر مواد اصلاح کننده که به صورت پودر به آسفالت اضافه می شوند به صورت کاملا یک پارچه در می آید.

گیلسونایت به صورت کلی یا جزئی و یا به عنوان مکمل از نظر ارزش و قیمت می تواند جایگزین پلیمرهای “SBS” در اصلاح کننده های آسفالت شود. آسفالت های اصلاح شده با گیلسونایت، پایداری بالاتر، تغییر شکل کمتر، توانایی در برابر درجه حرارت کمتر و مقاومت بیشتر در برابر آب، و نفوذ پذیری کمتر نسبت به آسفالت های مخلوط نشده با گیلسونایت را دارند.

گیلسونایت به عنوان یک عامل نگهدارنده در مخلوط های داغ رو سازی استفاده می شود. مخاوط های اصلاح شده پایداری روسازی را افزایش می دهد، در واقع وظیفه اصلی گیلسونایت در این کاربرد بهبود پایداری روسازی و مقاومت آنها در برابر تغییر شکل است، که توانایی تحمل بار را افزایش می دهد و در نواحی که تحت فشار و تنش بالا هستند مورد استفاده قرار می گیرند. بیش از 10% از آسفالت پوششی جاده ها در ایالات متحده آمریکا که مورد بررسی قرار گرفته، سطح های تحت فشار بالا هستند و اصلاح کننده هایی مانند گیلسونایت در حدود چند درصد از این جاده ها مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنین گوگرد و ترکیبات گوگرد دار موجود در گیلسونایت نیز باعث افزایش استحکام و مقاومت آسفالت می شوند. شاید بتوان گفت که یکی از کاربردهای اصلی گیلسونایت در ایران همین مورد باشد با توجه به تلاشهای این شرکت به عنوان پرچمدار تولید قیرطبیعی درکشور ان شا الله در اینده نزدیک شاهد بکارگیری این ماده معدنی ارزشمند در خیابانها و جاده های کشور عزیزمان خواهیم بود.

 

 

انالیز گیلسونایت :

 

آنالیز گیلسونایت شرکت معادن سرمک

آنالیز گیلسونایت

 

 

 

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.